Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
1000510511   El pregó dels infants a les festes de Santa Eulàlia
2017-2018   Taller. Educació Primària
  
   20/10/2017 - 10/4/2018 (15 hores) de 13:00h a 15:00h
   Lloc per determinar
    (Catalunya) 
  
Format   Presencial
Organització   Consorci d'Educació de Barcelona
  
   C/ València, 344 entlo. Espai 1. Drets Social. Ajuntament de Barcelona.
  
Inscripció   12/09/2017 - 26/09/2017
  
Descripció i   Metodologia:   El pregó dels infants a les festes de Santa Eulàlia és un projecte educatiu i de promoció de la participació activa de l’alumnat d’educació primària. Durant el mes d’octubre, l’aula serà l’espai on l’alumnat reflexionarà sobre la seva relació amb la ciutat.
Amb el suport de la proposta didàctica, l’alumnat analitzarà durant dues sessions el dret i el deure a participar a la ciutat i els mecanismes de participació democràtica que té al seu abast per desprès fer propostes per l’adequació d’aquests instruments a les seves necessitats i capacitats.
Per ampliar el coneixement adquirit en la seva pròpia experiència i desenvolupar la seva consciència de ciutadania activa, l’alumnat descobrirà el paper de les institucions a la vida dels barcelonins i barcelonines i analitzarà com hi pot participar.
Durant la trobada intercentres, les autoritats municipals transmetran l’encàrrec d’elaborar el Pregó de les festes de Santa Eulàlia, que posteriorment serà llegit públicament davant d’aquestes autoritats el dia de Santa Eulàlia.
Es treballaran diferents eixos temàtic vinculats al dret dels infants a la participació i els mecanismes de participació de que es dota l’Ajuntament per garantir l’exercici d’aquest dret a la seva ciutadania.
Metodològicament, en funció del volum de grups/aules participants del programa, es crearan els grups de treball intercentres per treballar aquests eixos a través del treball a classe i el treballa one-line, amb la resta de companys i companyes dels altres centres.
Durant els mesos de novembre, desembre i gener es construirà el pregó que es llegirà el dia de Santa Eulàlia. Aquest pregó esdevindrà una obra de creació col·lectiva i representativa dels infants de Barcelona.
Finalment, els centres d’un mateix territori (districte) concretaran de forma col·laborativa la creació d’un manifest i una proposta audiovisual, on s’aterrarà els temes treballats al seu context immediat. Aquesta feina final es compartirà amb les i els representants polítics del districte en format d’audiència pública on els infants podran interpel·lar-los i fer-los arribar les seves propostes, suggeriment o queixes.
  
Objectius   -Afavorir la reflexió i facilitar recursos didàctics, específics i pràctics als i les docents dels diferents centres participants, sobre la temàtica del programa.
-Fomentar en l’alumnat dels centres d’educació primària que participen (3r, 4t i 5è, també d’educació especial), l’interès i estima per la seva ciutat i permetre als nois i noies compartir propòsits i coneixements, per exercir el dret a la participació, alhora que treballar la competència lingüística, la digital, la social i ciutadana.
  
Continguts   Per generar la reflexió en relació als drets individuals i col·lectius i les institucions democràtiques pròpies de la ciutat, i alhora estimular la presa de compromisos des de la perspectiva de ciutadania activa, plantegen una metodologia basada en el reconeixement dels infants com a ciutadans de ple dret, que també tenen uns deures associats.
Aquests infants son convidats per part de les autoritats a prendre la paraula i exposar els seus compromisos amb la ciutat per enriquir i millorar les oportunitats de construir una ciutat més cívica, compromesa i solidaria.
En aquest curs 2017-2018, es planteja que l’alumnat conegui, entengui i reflexioni sobre el seu dret a jugar i al lleure i que descobreixi el paper de les institucions polítiques i de participació ciutadana de Barcelona davant el creixent nombre de tecnologia a l'abast dels infants i la seva repercussió en els espais de joc de la ciutat.
La tria d’aquest eix de treball respon a la necessitat d'aportar a l'alumnat una sèrie de recursos i reflexions que generin valors com l’empatia, la solidaritat i el treball en equip entre d’altres, què per mitjà de dispositius tecnològics no s'arriben a transmetre. Aquests recursos es veuen afegits a l'anàlisi dels espais de lleure de la ciutat, els districtes i els barris, així com les propostes per adaptar-los a les seves necessitats i interessos.
A través del treball dels diferents grups a l’aula, la trobada entre els diversos centres participants i un espai de comunicació virtual els infants compartiran necessitats, propòsits, interessos i compromisos sobre l'estat dels equipaments, serveis i espais d’esbarjo de la ciutat, els valors que aporten els jocs analògics, i els riscs de l'abús dels dispositius digitals alhora de gaudir en el lleure.
La metodologia dissenyada incideix en la convivència i la participació a la ciutat, enfocant els processos de reflexió i construcció d’opinió a través de dinàmiques que afavoreixen la corresponsabilitat i la implicació de l’alumnat en la millora del seu entorn, alhora que descobreixen el paper de les institucions, ONGs entitats i persones que treballen per a la ciutadania.
Totes aquestes reflexions és reflectiran tant en el Pregó com en els diferent Manifestos als districtes de la ciutat.
  
Formador/a   Montserrat Fons / Oriol Ripoll / Glòria Martínez
  
Requisits de  certificació   --
  
Persones  destinatàries   Professorat de 3r, 4t i 5è d’educació primària, també d’educació especial
  
E-mail   jcanoe@bcn.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   divendres   20/10/2017   1300   1500 
 Sessió 2   dilluns   20/11/2017   0830   1230 
 Sessió 3   dilluns   12/02/2018   0930   1230 
 Sessió 4   dijous   15/03/2018   0830   1230 
 Sessió 5   dimarts   10/04/2018   1300   1500 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent